نوشته شده توسط : mali

همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه

همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه

بدروم با داشتن تفریحات شبانهی بینظیر، سواحل زیبا، مکانهای تاریخی و هتلهای باکیفیت یکی از شهر-هایی است که همهساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. این شهر یکی از جاهایی است که مردم بیشتر از همه برای سپری کردن تعطیلات به آنجا میروند. این شهر یکی از بزرگ‌ترین استراحتگاههای دریای اژه است. بدروم برای کسانی که پاسخشان برای رفتن به تعطیلات همیشه مثبت است مثل یک سرزمین رؤیایی میماند. مردم بدروم سبک زندگی متفاوتی دارند. برخی از آنها داشتن یک زندگی آرام و بیدغدغه را ترجیح داده و برخی دیگر یک زندگی با سبک امروزی را ترجیح می‌دهند. هر چیزی در بدروم مختص به این شهر است تور بدروم. امروزه بدرم یکی از مراکز مهم تجاری، هنری و سرگرمی است. این شهر ساحلی ترکیبی از زندگی مدرن و سنتی است. 

همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه

اقامتگاهها و هتلهای موجود در بدروم

به‌طورکلی هتلها در ناحیهی بسیار کوچکی به نام گامبت قرارگرفته شدهاند زیرا این منطقه دارای تعداد زیادی کلابها و تفریحات شبانه است. همچنین این منطقه رستورانهای زیادی نیز دارد. در مسیر رفتن به گامبت شما هتلهای لوکس 5 ستاره را مشاهده میکنید.
Turgutreis یک محل مناسب برای کسانی است که می‌خواهند تور بدروم تابستان 98 از امکانات و مزایای مرکز شهر و همچنین هتل-های 6 ستاره استفاده کنند.

همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه

غذاهای بدروم

غذاهای بدروم سالم و بدون چربی است؛ اما کسانی که خیلی به شیرینی، نانهای ترکیهای و دسرهای شیرین علاقهمند هستند باید بدانند که در طول سفر به این شهر حسابی قرار است اضافه‌وزن داشته باشند. غذاهای بدرمی بیشتر به خاطر طعم مدیترانهای و سنتیای که دارند، معروف و شناخته‌شده هستند. غذاهای تهیه‌شده با سبزیجات که از گیاهان وحشی درست‌شده‌اند بسیار معروف هستند. همچنین شیرینیهای معروف بدروم با پنیر مخصوص طبخ میشوند. تمام غذاهایی که با روغن‌زیتون پخته میشوند به‌صورت سرد سرو میشوند.

فستیوالهای بدروم

هرساله فستیوالهای جالبی در این شهر برگزار میشود. به‌طور مثال یکی از فستیوالهایی که سالانه برگزار می‌شود فستیوال دوچرخهسواری است. این فستیوال توسط کلوپ ورزشهای طبیعی بدروم در ماه می برگزار میشود. همچنین از جانب مؤسسات و ایالات دیگر موردحمایت قرار می‌گیرد. اگر در ماه می به این شهر سفر می‌کنید حتماً از این فستیوال جذاب و دوست‌داشتنی دیدن کنید.

خرید در بدروم

سبک معماری خاص و منحصربه‌فرد این شهر با خانههایی که سفیدرنگ شدهاند و دارای خطوط آبی تیره هستند نماد این شهر محسوب میشوند. همچنین مکانهای زیادی برای خرید و گذراندن وقت در بدروم است. در این مراکز خرید برای هر نوع سلیقه و استایلی تور بدروم تیر 98 می‌توان خرید کرد. همچنین بازارهای این شهر صنایع‌دستی‌های بسیار زیبایی دارد که کار هنرمندان بومی همان ناحیه است. بیشتر این صنایع‌دستی‌ها مربوط به صندلهای راحت و شیک که مناسب تمام سنین است، میشود. پس اگر به این شهر سفر کردید، یا قصد دارید سفر کنید حتماً از بازارچه‌های صنایع‌دستی آن‌هم دیدن کنید زیرا که وسایل جالبی می‌توان در این بازارچهها پیدا کرد.

همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: همه‌چیز درباره ی بدروم ترکیه,آفر تور بدروم,قیمت تور بدروم,دیدنیهای بدروم ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

شیراز از زیباترین شهرهای ایران است که به شهر شعر و گل و بهارنارنج معروف است. این شهر پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. به همین دلیل است که این شهر یکی از قطب های گردشگری کشورمان محسوب می شود و سالانه افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. شما نیز می توانید برای گشت و گذار به شیراز سفر کنید و از زیبایی های این شهر بزرگ و پر جمعیت لذت ببرید.

یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز مسجد نصیرالملک است. این مسجد به مسجد صورتی نیز شهرت دارد و از معماری و تزئینات بسیار خیره کننده ای بهره برده است. مسجد نصیر الملک در محله ای قدیمی به نام محله ی گود عربان واقع شده است و از بناهای تاریخی بسیار مشهور شهر شیراز محسوب می شود. همان طور که گفته شد مسجد نصیر الملک به مسجد صورتی نیز مشهور است و علت این نام گذاری کاشی کاری های صورتی رنگ بنای مسجد است. این کاشی کاری ها و مقرنس کاری ها به قدری زیبا و چشم نواز است که مسجد نصیر الملک را از این نظر به مهم ترین و ارزشمندترین تور شیراز مسجد ایران تبدیل کرده است. در واقع استفاده از کاشی های صورتی در هیچ کدام از مسجدهای ایران نظیر نداشته است. البته خاص بودن این مسجد به همین جا خلاصه نمی شود و از دیگر ویژگی های این مسجد می توان به این موضوع اشاره کرد که مسجد نصیر الملک بر خلاف دیگر مساجد، گنبد ندارد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بنای این مسجد نمونه ای ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی است که نمایش دهنده ی هنر و مهارت کم نظیر استادکاران ایران است. یکی از مهم ترین ویژگی های مسجد نصیر الملک علاوه بر کاشی های صورتی آن، شیشه های رنگی سراسر مسجد است که باعث خلق صحنه های بسیار زیبایی در داخل این مسجد شده است. در واقع در هنگام روز و تابش آفتاب، بازی زیبایی با نور و رنگ در داخل این مسجد شکل می گیرد که مورد توجه همه به خصوص عکاسان و توریست ها قرار گرفته است. اگر شما نیز در این دسته ها قرار دارید می توانید با سفر به این مسجد صحنه های زیبا و کم نظیری را ثبت کنید. البته باید رزرو تور شیراز به این نکته توجه کنید که در فصول پاییز و زمستان به علت تابش مایل خورشید، شرایط بهتری برای عکاسی از این شیشه های رنگی و رنگ ها و نورهای ایجاد شده توسط آن ها ایجاد خواهد شد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بر طبق اسناد تاریخی، قدمت این مسجد به سال 1293 هجری قمری می رسد. گفته می شود که در آن سال حاکم فارس که به نصیر الملک معروف بوده است، دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. میرزا حسن علی خان نصیر الملک از اشراف دوره ی قاجار بوده است و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، حاکم شیراز بوده است. این حاکم در آن زمان به عنوان حاکمی عادل و با انصاف شناخته می شد و بخش زیادی از دارایی های خود را نیز صرف امور خیریه می کرد.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

بر سردر مسجد صورتی کتیبه ای قرار دارد که بر طبق آن سازندگان این مسجد حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر می باشند. این مسجد در زمینی به وسعت 2890 متر مربع بنا شده است و از طاق نماها، هشتی ها، ایوان ها، دالان و راهرو آفر تور شیراز، حیاط چهار گوش، حوض بزرگ، گلدسته ها و شبستان های متعدد تشکیل شده است. شبستان غربی این مسجد شامل شیشه های رنگی معروف این مسجد است که زیبایی های خاص خود را پدید آورده است. البته لازم به ذکر است که شیشه های رنگی و بسیار زیبای مسجد نصیر الملک از ابتدا در آن وجود نداشته است. این شیشه ها در سال 1348 و توسط استاد حاج میرزا آیت به مسجد اضافه شدند. امروزه مسجد نصیر الملک شهرت خود را تا حد زیادی مدیون همین شیشه های رنگی و درهای چوبی شبستان غربی است.

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی ایران,دیدنیهای شیراز,معرفی شهر شیراز,رزرو تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

باغ و عمارت شاپوری شیراز

باغ و عمارت شاپوری شیراز

شیراز از جمله زیباترین و دلرباترین شهرهای ایران است که به شهر شعر و ادب پارسی یا شهر بهارنارنج ها معروف است. این شهر محل دفن شعرای بزرگ ایرانی، یعنی سعدی و حافظ نیز هست و علاوه بر این ها جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری نیز دارد. به همین دلیل است که سفر به شیراز می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای داخل ایران باشد. شما با هر سلیقه ای می توانید از زیبایی ها و جاذبه های این تور شیراز تیر 98 شهر بزرگ و پرجمعیت لذت ببرید و اوقات خوشی را برای خود ثبت کنید. اگر به بناهای تاریخی، هنر و معماری، ادبیات یا زیارت از مکان های مذهبی علاقه دارید، شیراز می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

در این مقاله قصد داریم با یکی از جاذبه های شهر شیراز به نام باغ و عمارت شاپوری آشنا شویم. این باغ از جمله زیباترین باغ های شهر شیراز است که عمارتی زیبا را نیز در دل خود جای داده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این باغ و عمارت بیشتر آشنا شویم.

باغ شاپوری در خیابان کریم خان شیراز و محله ی انوری واقع شده است. وسعت این باغ به 4635 متر مربع می رسد و عمارت داخل آن نیز وسعتی برابر با 840 متر مربع دارد. این عمارت در سال 1379 در آثار ملی به ثبت رسیده است و هم اکنون به عنوان رستوران، کافی شاپ، نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری فعالیت می کند. عمارت شاپوری یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران محسوب می شود و با دیگر آثار تاریخی تفاوت هایی نیز دارد. این عمارت که به دست حاج ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است، از معماری اروپایی بهره برده است و در آن ستون های رنگی، گچ بری های رنگی و راه پله ای دو سویه به چشم می خورد. تور شیراز مرداد 98 یکی دیگر از ویژگی های این عمارت نورپردازی خاص آن است که جلوه ای زیبا در شب را به آن بخشیده است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

باغ و عمارت شاپوری در سال 1310 و در دوره ی پهلوی ساخته شده است. این باغ و ساختمان آن خصوصی بوده است و به دستور تاجری ثروتمند به نام عبدالصاحب شاپوری ساخته شده است. به همین دلیل است که بنای آن با دیگر بناهای تاریخی ایرانی قدری تفاوت دارد. یکی دیگر از ویژگی های خاص باغ شاپوری، حوض های آن است که با حوض های معمول ایرانی تفاوت هایی دارد. حوض قلبی شکل و دو حوض میانی باغ که به شکل پنج پر هستند، از جمله حوض های معروف باغ شاپوری می باشند که معمولا در دیگر باغ های ایرانی دیده نمی شوند. محل قرارگیری این حوض ها و عمارت اصلی، طراحی حرکت آب در داخل جوی های باغ و محل کاشت درختان در این باغ از جمله دیگر تفاوت های اصلی باغ شاپوری با باغ های ایرانی است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

همه ی مواردی که در بالا ذکر شد، باعث شده است که باغ و عمارت شاپوری یکی از بناهای متفاوت و بدیع در دوره ی خود باشد. یکی دیگر از ابداعات معمار این بنا این است که هر یک از اتاق های عمارت اصلی را برای کارکردی خاص طراحی کرده و ساخته است. معمولا در دیگر بناهای تاریخی ایرانی رسم بر این بوده است که هر اتاق طوری طراحی شود که برای کاربردهای متفاوت مانند اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و یا اتاق خواب مورد استفاده قرار گیرد. اما اتاق های عمارت شاپوری این طور نیست. استفاده از بالکن در ساخت بنا نیز یکی دیگر از تفاوت های این بنا با دیگر بناهای دوره های قبل و یا هم دوره ی خود است. تقریبا تور شیراز شهریور 98 پس از ساخت بالکن در عمارت شاپوری، در دیگر ساختمان های ایران نیز بالکن ساخته شده است.

باغ و عمارت شاپوری شیراز

 

 
 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: باغ و عمارت شاپوری شیراز,رزرو تور شیراز,بهترین تورهای شیراز,هتل های شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز

شیراز یکی از شهرهای خوش آب و هوا، بزرگ و پرجمعیت ایران محسوب می شود که به دلیل جاذبه های گردشگری زیادی که دارد، سالانه میزبان مهمانان زیادی از سرتاسر ایران و جهان می باشد. در این شهر آرامگاه سعدی و حافظ نیز وجود دارد و به همین دلیل است که شیراز، شهر شعر و ادب پارسی نیز نام گرفته است.

از دیگر جاذبه ها و مکان های دیدنی بسیار مشهور شیراز می توان به شاه چراغ نیز اشاره کرد که مکانی برای زیارت دوستداران ایشان است. در این مقاله قصد داریم با یکی از دیدنی های شیراز یعنی باغ عفیف آباد آشنا شویم. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد باغ عفیف آباد که یکی از باغ های زیبا و دیدنی این شهر است، بیشتر بدانید.

جهت رزرو تور شیراز به سایت رویای جهانگردی چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد که از جمله قدیمی ترین باغ های شهر پر گل شیراز محسوب می شود در خیابان عفیف آباد واقع شده است و وسعتی در حدود 127000 متر مربع دارد. این باغ در سال 1351 در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بر طبق اسناد تاریخی قدمت این باغ به سال 1284 هجری قمری می رسد و به دستور میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم بنا شده است. علی محمدخان پسر حاج علی اکبر خان قوام بوده است و خانواده ی آن ها، یعنی خاندان قوام یکی از خاندان های ثروتمند و با نفوذ شیراز در دوره ی حکومت قاجار محسوب می شده اند.

گفته می شود که باغی که در آن عمارت عفیف آباد تور شیراز ساخته شده است، قدمت بیشتری داشته است و متعلق به دوره ی صفویه است که به مرور میرزا علی محمد خان، قوام الملک دوم و در نهایت عفیفه خانم به ساخت عمارت هایی در درون این باغ پرداختند.

عمارتی که در درون این باغ ساخته شده است، بسیار زیبا است و به همین دلیل است که امروزه بخشی درون باغ وجود دارد که به بازدیدکنندگان لباس های قدیمی و قجری را کرایه می دهد تا درون باغ و عمارت زیبای قدیمی آن، عکس های قجری بگیرند. اگر شما نیز گذرتان به این باغ زیبا افتاد، حتما به بخش کرایه ی لباس های شیرازی و قجری سری بزنید و این فرصت را از دست ندهید.

باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز

از ویژگی های این باغ کهن می توان به این موضوع اشاره کرد که این باغ تماما به صورت سنتی و ایرانی طراحی شده است و شیوه ی باغ آرایی و کاشت درختان در آن نیز کاملا سنتی است. از محل قرارگیری عمارت درون باغ، که کاملا در مرکز باغ است تا حوض مستطیلی که درست در روبه روی آن است، همگی از شیوه های سنتی باغ آرایی در ایران هستند.

عمارت عفیف آباد در دو طبقه ساخته شده است و در مجموع 30 اتاق و تالار دارد. این عمارت امروزه به موزه تبدیل شده است و در طبقه ی اول آن یکی از بزرگ ترین موزه های سلاح خاورمیانه برپا شده است. در این موزه ی نظامی می توانید انواع بسیار زیادی از سلاح شامل، شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، تفنگ های متعدد و ... را مشاهده کنید. همچنین در این موزه تفنگ هایی وجود دارد که به افراد سرشناس تاریخ مانند فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، میرزا کوچک خان جنگلی، رضا شاه و محمدرضا شاه تعلق داشته است.

باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز

طبقه ی دوم عمارت عفیف آباد نیز موزه ی عبرت نام دارد. در این موزه وسایل مورد استفاده ی خاندان پهلوی در زمان اقامتشان در شیراز قرار دارد. یکی از مهم ترین اشیای این موزه پیانوی شخصی فرح پهلوی است. علاوه بر این فرش هایی قیمتی نیز در این موزه نگهداری می شود.

از دیگر بخش های باغ عفیف آباد و عمارت آن می توان به قهوه خانه ی سنتی آن اشاره کرد. این قهوه خانه از شش حجره تشکیل شده است که درون هر یک از این حجره ها کاشی کاری هایی از داستان های شاهنامه دیده تور شیراز تابستان 98 می شود.

باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز

 

 
 

 

تور کیش

 

تور کیش

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: باغ و موزه ی عفیف آباد شیراز,معرفی تور شیراز,نرخ ویژه تور شیراز,بهترین قیمت تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

از آن جایی که ایران کشوری مذهبی محسوب می شود، مساجد متعددی در جای جای این سرزمین کهن و مذهبی وجود دارد. این مساجد امروزه به دلیل قدمت بسیار زیاد و زیبایی های خاصشان مورد توجه عموم مردم قرار گرفته اند و علاوه بر ارزش معنوی، از لحاظ هنر و معماری و پیشینه ی تاریخی کشورمان ایران نیز بسیار حائز اهمیت هستند و برای حفظ و نگهداری آن ها تلاش زیادی صورت می گیرد.

در این مقاله قصد داریم با یکی دیگر از جاذبه های قیمت تور شیراز گردشگری شهر شیراز آشنا شویم و این بار به سراغ مساجد این شهر زیبا برویم. مسجد جامع عتیق یکی از زیباترین، مهم ترین و کهن ترین مساجد شهر شیراز و کشورمان ایران است. این مسجد از معماری بسیار خاصی بهره برده و جلوه ای از هنر و معماری ایران را به نمایش گذاشته است.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

بنابر اسناد تاریخی قدمت مسجد جامع عتیق به دوره ی ایلخانیان می رسد و به نام های مسجد جمعه و مسجد آدینه نیز مشهور است. این مسجد ساختاری بسیار ساده دارد و تنها در برخی از نقاط بنای آن کاشی کاری های آبی به چشم می خورد. از ویژگی های دیگر این بنای کهن این است که در نزدیکی شاه چراغ واقع شده است و یکی از ورودی های شش گانه ی آن نیز در داخل حرم شاه چراغ است. گفتنی است که این مسجد نرخ تور شیراز در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همان طور که گفته شد معماری این مسجد بسیار ساده و در عین حال بسیار چشم نواز است و همین موضوع باعث جلب توجه بسیاری از کارشناسان و توریست ها شده است. مسجد جامع عتیق از بخش های متعددی تشکیل شده است. دیوار ندبه، نام یکی از بخش های این مسجد است که در قسمت جنوبی آن واقع شده است و روی آن شکل یک سرو با کاشی آبی وجود دارد. در میان محلیان این منطقه گفته می شود که مرکب آسمانی پیامبر در شب معراجشان از این محل حرکت کرده است.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

از دیگر بخش های جالب و دیدنی مسجد عتیق شیراز بخش خدایخانه است. خدایخانه یا کعبه ی ثانی یا دروازه زمان اتاقی است که در وسط حیاط مسجد واقع شده است و معماری آن شبیه به کعبه است. گفته می شود که این عمارت در زمان های قدیم برای کاتبان قرآن ساخته شده است و در آن قرآن های به خط مبارک حضرت علی (ع)، امام حسن (ع) و امام صادق (ع) یافت شده است. امروزه تمام قرآن های خطی یافت شده در این بنا در موزه ی پارس شیراز نگهداری می شود. بر طبق اسناد تاریخی قدمت ساختمان خدایخانه ی مسجد عتیق به سال 752 هجری قمری می رسد. این ساختمان به دستور شاه تور لحظه آخری شیراز اسحاق اینجو ساخته شده است.

در دوازده امام از دیگر بخش های مسجد جامع عتیق است. این در در شمال مسجد عتیق واقع شده است و در آن چهار کتیبه وجود دارد که نام دوازده امام بر روی آن ها حک شده است. علت نام گذاری این در نیز وجود همین کتیبه ها است که قدمت آن ها به دوره ی صفوی می رسد.

مسجد جامع عتیق شهر شیراز

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: مسجد جامع عتیق شهر شیراز,تور لحظه آخری شیراز,بهترین تورهای شیراز,تور ارزان قیمت شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

برای رفتن به درون ارگ تخت جمشید، پس از عبور از پلکان های ورودی مربوط به کاخ ملل داریوش، تنها راه رو به رو، گذر از سر درب بزرگ بوده و آن ساختمانی است چهار گوشه که در بالای پلکان های نامبرده قرار گرفته است. اندازه این درب یا درونی 25 / 576 متر و دارای چهار پایه (ستون) همه سنگی سیاه رنگ بوده که بی اندازه زیبا سنگ تراشی و درخشان شده است و اکنون دو تای آنها برپا و استوار می باشد. بلندی هر یک از ستون ها ۱۴ متر است و آسمانه ساختمان سر درب روی همان چهار ستون قرار گرفته بوده است.

جهت رزرو تور شیراز به سایت رویای جهانگردی چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

 

این ورودی دارای سه درب خاوری و باختری و جنوبی بوده که چهار پایه هنوز در درگاه آن پا برجاست.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

۱- درگاه خاوری - درگاه دومی که درب درونی بوده به سوی خاور قرار گرفته است و از آن به کاخ سد ستون و کاخ های دیگر اندرونی می رفته است. گستردگی این درگاه و آن 82 / 3 متر و بلندیش نزدیک به ۱۲ متر است و جرزهای آن دارای دو گاو بالدار با سر انسان است و تاجی هم بر سر دارند.

این نگاره های بال دار پیروی شده تور شیراز از تندیس های نگهبان دروازه پایتختی که سارگن پادشاه آشور در مرز ۷۱۲ پیش از میلاد، پس از ترک نینوا پایتخت کهن آشور در ۱۵ میلی شمال خاوری موصل کنونی ساخته است. ولی نگاره های تخت جمشید ناهمسانی و ناهمگونی که با نگاره های دروازه پایتخت نامبرده دارد این است که این ها دارای چهار پا و بالشان نیم دایره ای را می سازد، در حالی که نگاره های آشوری دارای پنج پا و بال آنها شکل سه گوشه ای را نشان می دهد.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

در بالای چهار پایه (جرز تازی) دو درگاه خاوری و باختری سر درب بزرگ اندازهای بالاتر از پشت گاوهای سنگی، چهار سنگ نبشته به خط میخی پارسی و ایلامی و بابلی به یک جستار پدیدار است که پچواک آنها چنین اند: خدای بزرگی است اهورامزدا که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که شادی را آفرید برای آفریدگان، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه شاهی را از بسیاری، یگانه فرمانداری را از بسیاری، منم خشایارشا، شاه بزرگ شاه شاهان پادشاه کشورهایی که تیره ها و توده هایی بی شمار دارد، شاه این سرزمین بزرگ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

خشایارشا، شاه بزرگ می گوید: به یاری اهورامزدا، این درب همه کشورها را (یعنی دربی که همه نمایندگان کشورها از آن می گذرند) من ساخته ام، چیزهای زیبای دیگر که در این پارس ساخته شده همه را من و پدرم ساخته ایم، اهورامزدا مرا نگه دارد و خانواده و آن چه من کرده ام و پدرم کرده است، همه این چیزها را اهورامزدا بیاید. از نوشته این سنگ نبشته ها روشن می شود که این سر درب از ساخته های خشایارشا تور شیراز تیر 98 می باشد و در روزگار جانشینی و اختیار داری خود در ساختمان های تخت جمشید آغاز به ساختن نموده و در سال ۴۸۵ پیش از میلاد پس از نشستن او بر تخت پادشاهی به پایان رسیده است.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

2- درگاه باختری – درب ورودی یا سر درب بزرگ که درب بیرونی بوده رو به باختر و نگرش به پلکان های بزرگ نامبرده در بالا دارد. این درگاه ره به ویژه روبروی شهر پارس که در جلو ارگ داریوش قرار دارد و بخشی از زمین های جلگه مرودشت کنونی بوده است، ساخته اند تا دورنمای باشکوه آن نماینده زیبایی و شکوه کاخ ها و دیستک ها (ساختمان ها)ی شگفت انگیز درون ارگ است از دور پیدا و پدیدار باشد.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

پهنای این درگاه 82 / 3 متر و بلندیش نزدیک به ۱۲ متر است. در دو سوی درون پایه های درگاه باختری در بلندی دو متر از کف آن دو پیکر جانور بزرگ که بدن و دست و پای آنها همانند پیکر گاو و سرشان مانند سر شیر است، به درازی 85/4 متر به گونه ای برجسته سنگ تراشی شده به گونه ای که هر جانور دو دست خود را جفت در جلو گذاشته و دو پا را از پهلو به پس به جدایی 90/1 متر نگه داشته است. آسمانه درگاه نامبرده را که پهنای آن 79 / 3 متر و درازایش اندازه ای بیشتر است از دو پاره سنگ بسیار تناوری به پهنای آن پوشانده بوده اند و کف آن نیز از سنگ های بزرگ سیاه درخشان شده فرش شده است و هنوز هم پس از گذشت بیش از ۲۵۰۰ سال که از ساختن آنها میگذرد، درخشندگی سنگهای درگاه و بزرگی آنها نگرش هر بیننده را به خود وا می دارد.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

درگاه جنوبی درب ورودی - درگاه سومی سر درب رو به جنوب قرار گرفته و سنگ های دو سوی آن که بر عکس پایه های درگاه های دیگر دارای هیچ نگاره و سنگ تراشی نمی باشد، به بلندی نزدیک به یک متر از آنها به جا مانده است، پهنای درون درگاه 12 / 5 متر و پهن تر از دو درگاه دیگر می باشد و از این درب به تالار بار عام داریوش که در جنوب آن است می رفته اند.

برای رسیدن به بالای ایران یا شاه نشین تخت و وارد شدن به درون کاخ ها سوای سر درب بزرگ نامبرده، درب کوچکی هم در نزدیکی گوشه شمال باختری تخت بوده که ساختمان آن به پایان نرسیده است، برای آن که می بایستی یک بخش از سنگ های دامنه کوه را که نزدیک درب نامبرده و بیرون ایوان است کنده و بردارند، چون برای این کارگاه پیدا نشده بوده بنابراین درب نیمه کاره مانده است.

آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آشنایی با سر درب های ورودی مجموعه تخت جمشید,آفر تور شیراز,قیمت تر شیراز,معرفی تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

خانه ی زینت الملک در شیراز

خانه ی زینت الملک در شیراز

یکی از ویژگی های جالب شهر شیراز این است که در هر خیابان و محله ای از آن می توانید جاذبه های گردشگری پیدا کنید. این شهر یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران است که در سراسر جهان و خود ایران طرفداران زیادی دارد. به همین علت است که سالانه میزبان گردشگران زیادی است و آوازه ی زیبایی هایش به گوش هر ایرانی رسیده است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر شیراز که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، خانه ی زینت الملک قوامی است که در محله ی لطفعلی خان شیراز واقع شده است. این خانه در باغ نارنجستان قوام شیراز قرار دارد و در گذشته محل زندگی زنی به نام زینت الملک بوده است. گفته می شود که زینت الملک بسیار نیکوکار و خیر بوده و در منزلش مراسمات مختلف خیریه برپا می کرده است. او از خاندان قوام است که برای مدتی طولانی از حاکمان فارس بوده اند.

جهت رزرو تور شیراز به سایت رویای جهانگردی چهارفصل به آدرس chaharfasl . net مراجعه نمایید. 

خانه ی زینت الملک در شیراز

قدمت خانه ی زینت الملک به سال 1290 تا 1302 هجری قمری می رسد و به دستور علی محمد خان قوام الملک دوم ساخته شده است. در طراحی این خانه تزئینات زیاد و زیبایی صورت گرفته است. کاشی کاری های هفت رنگ با طرح های زیبا، گچ بری ها، نقاشی های سنتی و آینه کاری های بسیار چشم نواز در جای جای این خانه به چشم می خورند و بر زیبایی و ارزش آن افزوده اند.

امروزه این خانه به دلیل ارزش های بصری و تاریخی خود به موزه تبدیل شده است. در واقع خانه ی زینت الملک در سال 1382 شمسی به موزه ی گنجینه ی فارس تبدیل شده و زیرزمین آن نیز محلی برای نمایش آثار هنرمندان شیرازی است. امروزه در موزه ی گنجینه، ماکت ها و مجسمه هایی مومی از بزرگان و افراد تاریخ ساز استان فارس وکشور ایران قرار دارد. علاوه بر این در ابتدای موزه نیز شاهد مجسمه ی زینت الملک خواهیم بود تور شیراز که خوش آمد گوی مهمانان خود است.

خانه ی زینت الملک در شیراز

این موزه به نام های موزه ی مشاهیر، موزه ی مفاخر و موزه ی گنجینه شناخته می شود و اگر برای بازدید به آن سر بزنید با مجسمه هایی از پادشاهان دوره ی هخامنشی، پادشاهان ساسانی، کریم خان زند، سعدی، شهید عباس دوران، آتوسا دختر کوروش، شعرا و دانشمندان و فیلسوفان دوره های مختلف تاریخی روبه رو خواهید شد. یکی از نکات جالب توجه در رابطه با این موزه این است که در آن مجسمه ای از حافظ، وجود ندارد. با این که شیراز شهر این شاعر بزرگ بوده است و همگان شیراز را با او می شناسند. دلیل این موضوع نیز این است که عکس درستی از چهره ی حافظ در دسترس نیست. به همین علت در موزه ی مشاهیر شیراز تنها به مجسمه هایی از کتاب حافظ اکتفا شده است. گفتنی است که این موزه شبیه به موزه ی مادام تسو در لندن است که نمایش دهنده ی تمثال بزرگان و تاریخ سازان است.

در صورتی که قصد بازدید از این موزه و خانه ی زیبای زینت الملک تور شیراز تابستان 98 را دارید، قطعا از باغ نارنجستان قوام نیز بازدید کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

خانه ی زینت الملک در شیراز

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: خانه ی زینت الملک در شیراز,آفر تور شیراز,قیمت تور شیراز,نرخ تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

آرامگاه سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی در شیراز

شیراز شهر شعر و ادب پارسی است و جاذبه های فرهنگی بسیاری دارد. این شهر زیبا مهد شاعران بزرگی چون سعدی و حافظ بوده است و هم اکنون نیز آرامگاه این شعرای بزرگ ایرانی در شهر شیراز قرار دارند.

اگر شما اهل ادبیات و شعرخوانی هستید، قطعا بازدید از شیراز و مقبره ی این دو شاعر بزرگ، یعنی سعدی و حافظ برای شما جالب خواهد بود. در غیر این صورت نیز شهر شیراز جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که تور شیراز می تواند برای شما دیدنی باشد. کمتر کسی است که آوازه ی زیبایی های شهر بهارنارنج ها به گوشش نخورده باشد.

آرامگاه سعدی در شیراز

مقبره ی سعدی شاعر پرآوازه ی ایرانی، در نزدیکی باغ دلگشا در شیراز واقع شده است و امروزه با نام سعدیه شناخته می شود. این مقبره در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از آن نقش این آرامگاه در سال های 87 و 89 بر روی سکه های پنجاه تومانی و اسکناس های ده هزار تومانی چاپ شده است.

شاید بدانید که نام کامل سعدی، ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف بوده است و در قرن ششم هجری می زیسته است. او علاوه بر سعدی به القاب دیگری چون استاد سخن، پادشاه سخن و شیخ اجل نیز مشهور بوده است. این القاب نیز از آن جهت بوده است که سعدی تاثیر زیادی بر زبان و ادبیات فارسی گذاشته و آثار او تا مدت زیادی در مدارس و مکتب خانه ها تدریس می شده است. امروزه آثار این شاعر رزرو تور شیراز به نام ایرانی در کتاب های بوستان، گلستان، کلیات سعدی و غزلیات سعدی به چاپ رسیده است. تسلط سعدی بر کلام و مفاهیمی که در آثارش به چشم می خورد نه تنها بر زبان فارسی که بر آثار اندیشمندان غربی نیز تاثیر گذاشته است.

آرامگاه سعدی در شیراز

بر طبق اسناد تاریخی سعدی سی سال از عمرش را در جهان گردی به سر می برده است و پس از آن به شیراز آمده و و در همین شهر نیز از دنیا می رود. مکانی که امروزه آرامگاه سعدی در آن واقع شده است نیز، در گذشته محل زندگی و آموزش و فعالیت های سعدی در شیراز بوده است. گفته می شود اولین مقبره ای که برای سعدی ساخته شد در دوره ی دومین پادشاه ایلخانی بوده است. پس از ساخت این بنا، آرامگاه سعدی در دوره های تاریخی مختلف و به دستور پادشاهان مختلف بارها تخریب شده و دوباره بنا شده است. تا این که سرانجام در دوره ی پهلوی بنایی که امروزه وجود دارد ساخته می شود.

امروزه زیربنای این آرامگاه در حدود 257 متر مربع است و از معماری زیبای ایرانی بهره می برد به طوری که از بیرون به شکل مکعب و از داخل به شکل هشت ضلعی ساخته شده است. این مقبره هشت ستون سنگی زیبا نیز دارد که بر زیبایی آن افزوده است. جالب این که در هفت ضلع ساختمان، هفت کتیبه نصب شده است و بر روی هر یک از کتیبه ها اشعار و یا سخنان سعدی درج شده است. محوطه ی کلی سعدیه آفر تور شیراز نیز درخت کاری های زیبایی دارد که فضا را بیش از پیش دلپذیر کرده است.

آرامگاه سعدی در شیراز

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: آرامگاه سعدی در شیراز,نرخ ویژه تور شیراز,رزرو تور شیراز,آفر تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali


:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mali

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

پیش تر از نام شهرها و بزرگان برجسته تاریخی هخامنشی که امروز زبانزد همه ماست و در سنگ نبشته های هخامنشی نام برده نشده از روی گفته ها و نوشته های تاریخ نگاران یونانی است که همان نام ها را یونانی کرده و یا هنگام دگرگونی از زبانی به زبان دیگر، دگرگون و به دست خاور شناسان و پژوهشگران و باستان شناسان، رسیده است و آنان از  روی هوش و دانستگی خود در این باره گفت وگو و پژوهش کرده اند و چه بسا که هنوز همراهی باور ورای نسبت به آنها پیدا نکرده و هر کس رأیی داده و سفرنگی (تفسیری) نموده است. از جمله یکی همین نام پاسارگاد است. که تاریخ نگاران تور شیراز هر کدام یک نامگذاری بر آن کرده اند.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

۱- برخی از دانشمندان بر این باورند که پاسارگاد در ریشه، پارسه کرت - پارسه گرد مانند رامگرد، داراب گرد و خسروگرد بوده است (کرت و گرد در زبان پارسی کهن به پرورده (معنی) دژ بوده است.

از تاریخ نگاران دیرین آناکس من که آموزگار اسکندر بود و با او به ایران آمد، نام این شهر را در کتاب خود (پارسه گرد) به پرورده دژ پارس یاد کرده است.

پارسه و پارس را می توان نام ریشه ای تخت جمشید دانست که در سنگ نبشته خشایارشا بر پیشانی دو درگاه اتاق ورودی تخت جمشید به زبان های پارسی، ایلامی، و بابلی (آشوری) یاد گردیده است که دانستگی پچواک این بخش چنین است: «... بسیار چیزهایی دیگر که در این پارسه است، آنها را من و پدرم ساخته ایم...» و در بسیاری از پلمه ها (الواح)ی گلی پیدا شده در گنجینه داریوش نیز تور شیراز تابستان 98 پی در پی آمده است.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

۲- برخی دیگر گفته اند که پازارگاد در ریشه (پارس کده) یعنی جایگاه و شهر پارس بوده مانند دهکده و آتشكده که جای ده و جای آتش معنی می دهد. (كاده و کده در پارسی باستان به پرورده جایگاه است) و رفته رفته، پارس کاده و پاسارکاده و پاسارگاده و به یونانی پازارگاد شده است. از تاریخ نگاران دیرین، کورتیوس رونوس تاریخ نگار رومی، سده یکم میلادی، این نام را به همین روش در کتاب خود به نام تاریخ اسکندر مقدونی نوشته است.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

3- اشپیگل دانشمند نامدار آلمانی در جلد دوم کتاب تاریخ خود، بخشی درباره جا و واژه پاسارگاد دارد که در پیمایش آن، گفته های تاریخ نگاران کهن مانند: هرودوت، بطلیموس، آریان، استرابو و پلینیوس را آورده و خود بر این باور است که این واژه در ریشه (پارس کده) بوده است.

۴- برخی ها بر این باورند که پاسارگاه در ریشه، تور شیراز تیر 98 (پارس گاده) به پرورده تخت پارس بوده است، زیرا گاده و گاه به پرورده تخت می باشد و با گذشت زمان، پارسارگاد شده است.

دکتر رضازاده شفق استاد بزرگوار دانشگاه تهران در پیمایش جستاری بس پر ارج که در شماره فروردین ماه ۱۳۲۸ خورشیدی روزنامه پارس چاپ شیراز نگاشته و درباره واژه پاسارگاد و گفت وگویی که با پرفسور او مستد؟ در همین باره نموده و از گفته چند تن تاریخ نگار از جمله اشپیگل، بر این باور است که این واژه در ریشه (پارس گاده) پرورده تخت پارس بوده است.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

۵- بنا به گفته هرودوت تاریخ نگار یونانی، هخامنشیان یکی از تیره های ۱۰ گانه پارس یعنی پارسارگادی ها بودند و چون قرارگاه فرمانروایی آنان در آغاز کار که شاه پارس بوده اند، این جا بوده، شاید به نام تیره ریشه ای خود یعنی پاسارگاد، آنجا را نامگذاری کرده اند، چنان که همه کرانه هایی را که این دودمان یعنی پارسی ها گرفته و به نام پارس نامیدند که تا این تاریخ به همین نام خوانده می شود.

۶- دانشمند فرانسوی (اوژن فلاندن) در کتاب سیاحت نامه خود درباره این نام، جستاری دارد و آن را درست شده از واژه فسا، پساوگرد پرورده پساگرد می داند که رفته رفته به پساگارد و پازارگاد خوانده شده است.

در پلمه گلی که به شماره ۵۳ نامگذاری شده، جایی به نام (بشی یا) یاد شده که پرفسور ژرژکامرون، پچواک گر پلمه های کلی نامبرده بر این باور است که بشی یا همان پساو فسا که اکنون یکی از شهرهای پارس است، بوده.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

7- دکتر گیرشمن در کتاب ایران از آغاز تا اسلام می نویسد: دانشمندان چنین اندیشیده اند که نام شهر مزبور دگرگون شده ای است از پارسه گدا به پرورده اردوگاه پارسیان. و اگر این دگرگونی، درست باشد، دانستگی آن شایان پذیرش از شهر مزبور است. نگارنده بر این باور است که جای نخستین پاسارگاد، کد پارسه یا پارسکده بوده، زیرا کد و کده Kadandkada به معنی جا و مکان است که کد اگر در آغاز واژه باشد به پرورده (دیه)، روستا، شهرک می باشد، مانند: کدخدا (ارباب ده و روستا و شهر است) و کد پارسه به معنی جا و مکان و شهرک و یا روستای پارسه است و اگر در پسوند واژه باشد، کده گفته می شود مانند: آتشکده، بتکده و جز آن ها که جای آتش و جای بت است. پس اگر پارس کده گفته شود بخردانه تر است که جایگاه پارس و پارسیان می توان نامید.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

از گفته های بالا چنین بهره گرفته می شود که پارسیان، پایتخت و قرارگاه خود را به نام خود پارس با افزودن پسوندی که گاوه پاکده یا گرد و یا با افزودن واژی کد به پیشوند آن می نامیده اند و واژه پاسارگاد برابر آنچه در بالا آورده شد، پاسارگاد، پاساگاد و پارس کده یا کد پارسه باید باشد و تخت جمشید هم که جانشین آن گردید، در سنگ نبشته های میخی به نام (پارسه) یاد گردیده که نزدیک به همین نام می باشد و می توان گمان برد که پس از کم و زیاد کردن پاره ای از واک (حرف)های آن، پاسارگاد شده، همانگونه که پرثو parathay به پهلو وخشتهر پاون ، شهربان و (هیوی پارسی هخامنشی در اوستا، دخیو dakhyu) و میترا ، مهر شده است.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

زیرا از این افزودن و کاستن ها در زبان پهلوی بسیار است، با این همه گفتارها واژه پارس گاده و پارسکده و کد پارسه درست تر می نماید. ولی ما ناگریز هستیم این نام را همان پازارگاد یا پاسارگاد بنامیم، زیرا که این نام در باور همه خاورشناسان تراويده است، مانند این که (پارسه) پایتخت لیدی هخامنشی ها در تاریخ های اسلامی و یونانی (تخت جمشید) و (پرسپولیس) نوشته شده و اکنون نیز به همان نام ها خوانده می شود.

بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور مشهد



:: برچسب‌ها: بررسی اسناد تاریخی نامگذاری مجموعه پاساگارد,آفر تور شیراز,رزرو تور شیراز,نرخ ویژه تور شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 32 صفحه بعد